mandag 14. mars 2011

Månen så nær som den kan komme og samtidig 2012 rundt hjørnet...

Min egen bakgrunn i bunnløs grunn...




En av mine hobbyer er poker.


Det vil ikke si at jeg tar mange unødige sjanser, men kanskje heller at jeg liker litt spenning...



En annen hobby jeg har er å være radioamatør.


Jeg kan litt om telegrafi, frekvenser, elektronikk og telemekanikk.



Jeg har fagbrev som prosessoperatør.


Det å styre systemer via datakontroll, gass og olje, og det å kunne oppnå en optimal temperatur og forbrenning, å holde rør og kabelgater, høytrykk- og lavtrykksystemer, ventiler og filtersystemer samt en hovedalarmsentral under kontroll, det er noe jeg vet hva dreier seg om.



Jeg kan en del dataprogrammering, og vet noe om hvordan tekniske og datakontrollsystemer virker.


Dette gjør meg veldig nysgjerrig på hvorfor ting så altfor ofte går galt, ikke minst fordi jeg alltid har en tendens til å sette fokus på hva som skulle ha vært til  for å unngå systemsvikt og uønskede problemer.


Jeg har jobbet i statsbygg med byggkontroll.


Energiforbruk og vedlikehold.


Jeg er veldig godt kjent med rutinekontroll, vedlikeholdskrav og reparasjonskrav til tekniske systemer.



Men akkurat nå jobber jeg innen spedisjon med fortolling av alle typer importvarer som spesialitet.


Jeg er ingen bedreviter, eller spesialist på teknikk, og ingen miljøforkjemper, men jeg ser at systemer ofte svikter helt unødvendig. Og årsaken er så altfor ofte en balansegang i mellom en økonomisk gevinst og kostnadsfaktor, og/eller kjedelige rutiner som blir oversett og ikke godt nok ivaretatt.


Har man gjort noe 2867 ganger uten noe problem så er det innmari veldig fort gjort å utsette den neste rutinekontrollen av samme (år)sak. Dette ligger helt enkelt i menneskets natur, lik det eller ei!


Koster det av en fremtidig potensiell profitt å sikre seg mer enn høyst nødvendig i mot hendelige uhell så går det på selve pris- og konkurranseevnen løs, sp det vegrer man seg sterkt i mot å gjøre.


Kvalitet selger svært sjeldent helt og holdent fremfor inntjeningspotensiale og pris. Så enkelt er det!



Men det er alltid mulighet for å gjøre noe bedre og mer sikkert. Det går bare helt ene og alene utover denne berømte konkurranseevnen og aksjeprofitten. En balansegang som alltid må få ha den høyeste prioritering i en markedsstyrt økonomi hvor aksjeinnehavere krever sitt. Sånn er det bare...



Det at månen er nærmere jorden enn på lenge (16. mars, 2011) har vært spekulert som en årsak til naturkatastrofer i historien. 2012 har vært fremsatt som jordens ende i følge mayakalenderen.

Vel, uansett mayakalender eller ei, jorden vil fortsatt snurre, helt garantert!!


Men hva gjelder månen - Den kan påvirke større områder i svak grad tilstrekkelig nok for en dråpe som renner over, det siste lite push. Dette er noe vi mennesker ikke kan forutse, så visst kan det være noe i dette med at en slik innvirkning virkelig kan utløse uansett nært forutkommende jordskjelv og/eller vulkanutbrudd.


Men, tross alt - Den eneste faktor som virkelig har styrke nok til å ta knekken på hele menneskeheten er fremdeles uopptagede meteoritter, men først og fremst oss selv! Så det så!!


VG-Nett:


http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jordskjelv-i-japan/artikkel.php?artid=10099255

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar